راهکار های ساده برای از بین بردن جوش روی بینی

روش های از بین بردن جوش روی بینی چیست؟
جوش و آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی هستند. در حالی که آکنه تقریباً در هر نقطه از بدن ظاهر می‌شود، بینی یکی از مستعدترین مناطقی است که جوش روی آن بروز می‌یابد. افراد می‌توانند با یافتن علت و انواع جوش روی بینی از بروز آن جلوگیری کرده و نسبت به درمان آن اقدام کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به روش های از بین بردن جوش روی بینی بپردازیم.

جوش روی بینی چیست؟
جوش روی بینی یک بیماری مزمن پوستی است و زمانی بروز می‌یابد که فولیکول‌های مو و غدد مرتبط با آن متورم یا با چربی اضافی یا سبوم مسدود شوند. جوش روی بینی می‌تواند به دلیل آکنه ولگاریس (Vulgaris acne) یا آکنه روزاسه (Rosacea acne) به وجود بیاید. داشتن یک روتین مراقبت از پوست می‌تواند به جلوگیری از هر دو نوع جوش روی بینی کمک کند.

آکنه روزاسه یک بیماری پوستی شایع بوده که همراه با قرمزی و التهاب است. این نوع جوش می‌تواند به‌سرعت از بین برود تا ماندگار باشد. روزاسه اغلب با جوش‌های چرکی یا جوش‌های کوچک متورم و بدون چرک نمایان می‌شود. علائم جوش روی بینی از نوع روزاسه بسیار شبیه به ولگاریس است. به همین دلیل اغلب تشخیص تفاوت آن‌ها دشوار است. در ادامه تفاوت‌های آکنه ولگاریس را با آکنه روزاسه بیان خواهیم کرد.

معمولاً آکنه ولگاریس با جوش‌های سرسیاه یا سرسفید نمایان می‌شود. در برخی موارد نیز مانند کیست دیده می‌شود. آکنه روزاسه معمولاً با قرمزی، تورم و التهاب پوست همراه است. اغلب از بینی شروع می‌شود و می‌تواند به مناطق مجاور آن مانند گونه‌ها نیز سرایت کند. در برخی موارد نیز ممکن است بینی بزرگ‌تر به نظر برسد.

علائم جوش روی بینی چیست؟
جوش روی بینی اغلب موارد به شکل جوش سرسیاه یا جوش سرسفید نمایان می‌شود. همچنین ممکن است مانند پاپول‌های بدون چرک و ملتهب نیز پدید آید. جوش روی بینی در اغلب موارد با چرک همراه است و همانند کیست به نظر برسد. این عارضه می‌تواند دردناک و تا چند روز ماندگاری داشته باشد.

علل جوش روی بینی چیست؟
غدد چربی با تولید ماده‌ای روغنی به نام سبوم، از پوست در برابر عوامل زیست‌محیطی محافظت می‌کنند. در برخی مواقع ممکن است این غدد به ترشح بیش از حد سبوم بپردازند. سبوم زیاد می‌تواند سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌ها را در منافذ پوستی به دام بیندازد و شرایط را برای ایجاد جوش روی بینی فراهم سازد.

از آنجایی که منافذ روی بینی نسبت به سایر نقاط پوستی تمایل به بزرگ‌تر شدن دارند، بیشتر در معرض بروز جوش قرار می‌گیرند. چرا که هر چه اندازه منافذ پوستی بزرگ‌تر باشد، امکان به دام افتادن سلول‌های مرده پوست و همچنین باکتری در آن بیشتر است. علاوه بر این، برخی دیگر از شرایط زمینه‌ای و بیماری‌های مختلف نیز در پیدایش جوش روی بینی مؤثر هستند. به طور مثال، مشکلات گوارشی یکی از علل شایع بروز جوش روی بینی است. نوسانات هورمونی، افزایش استرس و اضطراب و همچنین داشتن سابقه خانوادگی نیز در پیدایش جوش روی بینی مؤثر هستند.

راهکارهای پیشگیری از بروز جوش روی بینی
به طور کلی برای پیشگیری از بروز جوش روی بینی باید روتین مراقبت از پوست روزانه را رعایت کنید. برای این کار باید صورت خود را روزی دو بار با شوینده‌های ملایم و متناسب با نوع پوست شستشو دهید. برای کاهش منافذ باز پوستی خود می‌توانید از انواع تونرها و کرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید. پوست خود را همواره مرطوب نگه دارید و از انواع مرطوب‌کننده و آب‌رسان استفاده کنید.

برای پیشگیری از جوش روی بینی می‌توانید از انواع ماسک‌های صورت نیز استفاده کنید. همچنین باید از پوست در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت کنید. برای این منظور، ۱۵ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. استفاده از کلاه نیز کمک زیادی به محافظت از پوست در برابر نور خورشید می‌کند.

انواع راهکارهای درمان جوش روی بینی
جوش روی بینی ممکن است علائم التهابی یا غیرالتهابی داشته باشد که این موارد نیاز به درمان‌های مختلف دارند. در بیشتر موارد، راه‌حل‌های بدون نسخه و خانگی برای درمان آکنه و جوش روی بینی کافی هستند. درمان سریع جوش روی بینی را می‌توان با استفاده از راهکارهای زیر انجام داد:

شستشوی صورت با آب ولرم و پاک‌کننده مناسب
استفاده از بخور گرم برای مرطوب کردن پوست و بیرون کشیدن روغن اضافی
استفاده از یخ برای کاهش تورم و التهاب پوست
استفاده از کرم‌های بدون نسخه که حاوی بنزوئیل پراکسید هستند
استفاده از پاک‌کننده‌های صورت دارویی
برای موارد شدیدتر جوش روی بینی ممکن است لازم باشد به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست برای کمک به پاک‌سازی پوست و درمان جوش روی بینی، داروهای قوی‌تری را تجویز خواهد کرد.

برای درمان جوش روی بینی که غیر التهابی هستند، می‌تواند از داروها و محصولات حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کرد. این ماده در از بین بردن پوست مرده و از بین بردن چربی اضافی تأثیرگذار است. اسید سالیسیلیک را می‌توان در انواع کرم‌ها، پماد، تونر، اسکراب و پاک‌کننده‌ها یافت. استفاده از این محصولات به پاک‌سازی چربی از روی پوست کمک کرده و از مسدود شدن منافذ باز پوست جلوگیری می‌کند. همچنین باکتری‌های محبوس شده در پوست را از بین می‌برد.

برخلاف آکنه ولگاریس که معمولاً در خانه و با استفاده از محصولات بدون نسخه درمان می‌شوند، برای از بین بردن آکنه روزاسه حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. درمان آکنه روزاسه توسط پزشک و معمولاً با داروهای زیر انجام می‌شود:

بریمونیدین برای کاهش قرمزی و تورم پوست
آنتی بیوتیک برای کمک به درمان التهاب
مترونیدازول اسید
اسید آزلائیک
ایزوترتینوئین
علاوه بر این، ممکن است پزشک درمان‌های جایگزین را برای از بین بردن جوش روی بینی تجویز کند. از جمله این درمان‌ها می‌توان به درم ابریژن، ماساژ تخصصی، لیزر درمانی و … اشاره کرد.

برای درمان جوش روی بینی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
به طور کلی، زمانی که مدت‌زمان زیادی از بروز جوش روی بینی گذشته و به‌سرعت از بین نرفته یا همراه با درد و تورم شدید است، باید به پزشک مراجعه کرد. معمولاً آکنه روزاسه که همراه با قرمزی، درد، التهاب و تورم است، برای درمان نیاز به معاینه و تجویز پزشک دارد. در صورتی که آکنه ولگاریس و روزاسه به طور هم‌زمان نمایان شوند نیز باید به متخصص پوست مراجعه شود تا روش‌های درمان اصولی در پیش گرفته شود.

چگونه از شر دانه‌های سرسیاه روی بینی خلاص شویم؟
جوش سرسیاه یکی از شایع‌ترین عارضه‌های پوستی در بین افراد است. این نوع جوش، برجستگی‌های کوچکی است که به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو روی پوست ظاهر می‌شود. به دلیل این‌که سطح این نوع جوش تیره است، به آن جوش سرسیاه گفته می‌شود. جوش سرسیاه نوعی آکنه است که معمولاً روی بینی و سایر نقاط صورت و بدن ایجاد می‌شود.

برای از بین بردن جوش سرسیاه می‌توان از درمان‌های بدون نسخه استفاده کرد. این داروها اغلب

حاوی اسید سالیسیلیک
بنزوئیل پراکسید
رزورسینول هستند.
داروهای جوش سرسیاه با از بین بردن باکتری‌ها، کنترل ترشح سبوم پوست و همچنین وادار کردن پوست به از بین بردن سلول‌های مرده، منجر به درمان جوش سرسیاه می‌شوند. این نوع داروها در انواع کرم، ژل و پد در داروخانه‌ها موجود هستند و برای تأثیرگذاری بیشتر مستقیماً روی پوست قرار می‌گیرند.

اگر داروهای بدون نسخه منجر به بهبود جوش روی بینی شما نشد، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً داروهای قوی‌تری را برای درمان جوش سرسیاه روی بینی تجویز می‌کند. این داروها نیز مستقیماً روی پوست قرار می‌گیرند و می‌توانند شامل ترتینوئین، تازاروتن یا آداپالن باشند. همچنین، پزشک ممکن است نوع دیگری از داروهای موضعی را تجویز کند که حاوی بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک است. اگر علاوه بر جوش سرسیاه، آکنه کیستی نیز دارید، این نوع داروها برای شما مؤثر واقع خواهند شد.

آیا از بین بردن جوش سرسیاه با خمیردندان امکان پذیراست؟
از بین بردن جوش سر سیاه بینی با خمیر دندان
یکی از روش‌های سریع و در دسترس برای از بین بردن و درمان جوش سرسیاه روی بینی استفاده از خمیردندان است. شما می‌توانید برای این کار از خمیردندان به‌تنهایی یا ترکیب آن با سایر محصولات استفاده کنید. یک روش برای از بین بردن جوش سرسیاه با خمیردندان این است که مقداری خمیردندان را در ظرف کوچکی بریزید و با مسواک کمی مخلوط کنید تا نرم‌تر شود. سپس مسواک آغشته به خمیردندان را روی پوست تمیز بینی ماساژ دهید تا محتویات جوش سرسیاه به‌خوبی تخلیه شوند. اجازه دهید خمیردندان به مدت ۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید.

روش دیگر از بین بردن جوش سرسیاه با خمیردندان این است که خمیردندان و نمک دریایی را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید و مخلوط به دست آمده را به‌آرامی روی پوست تمیز بینی بکشید. انجام این کار باعث اسکراب ملایم سطح پوست شده و سلول‌های مرده آن را از بین می‌برد. همچنین، پوست را از جوش سرسیاه تمیز و پاک‌سازی می‌کند. پس از این‌که خمیردندان به مدت ۵ دقیقه روی پوست ماند، آن را آبکشی کنید. ماسک خمیردندان را می‌توانید تا دو بار در هفته نیز مورد استفاده قرار دهید.

معرفی کرم برای جوش های سرسیاه روی بینی
محصولات مختلفی برای درمان جوش سرسیاه وجود دارند که کرم و ژل از جمله رایج‌ترین آن‌ها هستند. کرم برای جوش های سرسیاه از برند پایوت تأثیر زیادی در از بین بردن انواع جوش و آکنه از جمله جوش‌های سرسیاه دارد. این محصول با کنترل چربی و از بین بردن میکروب‌های سطح پوست، مانع از بروز جوش سرسیاه می‌شود.

کرم برای جوش سرسیاه باید قادر به بستن منافذ باز پوست باشد. همچنین ترشح چربی طبیعی پوست یا همان سبوم را کنترل کند. علاوه بر این باید ضدالتهاب و آنتی باکتریال باشد تا مانع از تجمع میکروب در منافذ پوستی و ایجاد جوش شود.

ژل‌های ضد جوش نیز از همین قابلیت‌ها برخوردار هستند. این محصولات با کنترل چربی و آلودگی سطح پوست، از ایجاد جوش سرسیاه و جوش سرسفید جلوگیری می‌کند. در ترکیبات ژل ضد جوش از عصاره طبیعی گیاهان مؤثر در پیشگیری از جوش و آکنه مانند آلوئه ورا نیز استفاده می‌شود. ژل ضد جوش حاوی مرطوب کننده و آب‌رسان است تا علاوه بر پیشگیری و درمان انواع جوش، از خشکی و دهیدراته شدن پوست نیز جلوگیری کند.

ماسک برای جوش سرسیاه بینی
امروزه زغال فعال به یک ماده مؤثر و محبوب در دنیای زیبایی و مراقبت‌های پوستی تبدیل شده است. زغال فعال می‌تواند باکتری‌ها و ناخالصی‌ها را از لایه زیرین پوست خارج کند. به همین دلیل از ترکیبات آن در ساخت انواع ماسک صورت بخصوص ماسک‌های لایه بردار و مؤثر در درمان جوش استفاده می‌شود. زغال فعال که کربن فعال نیز نام دارد، یک پودر سیاه‌رنگ است که از حرارت زیاد زغال معمولی به دست می‌آید.

زغال فعال قادر به جذب باکتری و سموم بدن است؛ به همین دلیل می‌تواند تمام ناخالصی‌ها را از سطح زیرین پوست جذب کند. این کار به داشتن پوستی سالم و شفاف کمک می‌کند. چرا که اغلب آلودگی‌ها و پسماندهای آرایشی را از زیر پوست به دام انداخته و از بین می‌برد. همان‌طور که می‌دانید، جوش و آکنه در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست، چربی و باکتری ایجاد می‌شود که در منافذ باز پوست گیر می‌افتند. ماسک زغال به از بین بردن این مواد کمک کرده و از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از ماسک‌های مؤثر در پیشگیری و از بین بردن انواع جوش، ماسک خاک رس است. ماسک خاک رس توانایی جذب سبوم از سطح پوست را داشته و از بروز جوش‌های سرسفید و سرسیاه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، آلودگی و گردوخاک را از منافذ باز پوستی برطرف می‌کند که این کار در پیشگیری از بروز جوش سرسیاه بسیار مؤثر است.

ماسک خاک رس برای از بین بردن جوش روی بینی بسیار تأثیرگذار است؛ چرا که قادر به درمان انواع جوش بخصوص روزاسه خواهد بود. ماسک خاک رس در درمان برخی دیگر از بیماری‌های پوستی مانند درماتیت، اگزما و پسوریازیس نیز کاربرد دارد. برای این کار کافی است ماسک خاک رس را از داروخانه‌ها خریداری کرده و با توجه به دستورالعمل‌های درج شده روی آن، مورد استفاده قرار دهید.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه سلامت و زیبایی پوست و مو به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.