انواع عفونت پوستی و راه های درمان

عفونت پوستی چیست؟
پوست شما بزرگ‌ترین عضو بدن شما است. وظیفه ی آن محافظت از بدن شما در برابر عفونت است. گاهی اوقات پوست شما خودش عفونی می شود. عفونت های پوستی به خاطر تنوع گسترده ای از میکروب ها اتفاق می افتد. علائم نیز از خفیف به شدید تغییر می کند. عفونت های خفیف حتی می تواند با داروهای خانگی نیز درمان شود؛ در حالی که نوع شدید آن ممکن است به داروهای پزشکی نیاز داشته باشد.

انواع عفونت های پوستی

۱.عفونت پوستی باکتریایی: عفونت های پوستی باکتریایی، اغلب با برآمدگی های ریز و قرمز شروع می شود و به تدریج افزایش سایز می دهد. بعضی عفونت های باکتریایی خفیف هستند و با آنتی بیوتیک های موضعی درمان می شوند اما سایر عفونت ها به آنتی بیوتیک های خوراکی نیازمندند. انواع مختلف عفونت های باکتریایی شامل موارد زیر است:

آماس بافت همبند
زرد زخم
جوش یا التهاب
جذام

۲.عفونت های پوستی ویروسی: این عفونت ها به خاطر یک ویروس ایجاد می شوند. رنج آن نیز از خفیف تا سخت قابل تغییر است. انواع مختلف این عفونت شامل موارد زیر است:

منطقه ای(زونا)
آبله مرغان
زگیل آبکی
زگیل
سرخک
بیماری دهان،دست،پا

۳.عفونت پوستی قارچی: این عفونت ها به دلیل یک قارچ ایجاد می شود وظاهرا بیشتر در مناطق مرطوب بدن مانند پاها یا زیربغل گسترش می یابند. بعضی از عفونت های قارچی واگیردار نیستند و این عفونت ها تهدید کننده نیستند. انواع مختلف عفونت قارچی عبارت اند از:

پاهای ورزشکاران
عفونت تخمیری
کرم حلقه ای
قارچ ناخن
برفک دهان
سوختگی پوشک

۴.عفونت پوستی انگلی: این نوع عفونت به وسیله ی یک انگل ایجاد می شوند. این نوع عفونت ها می توانند از پوست هم فراتر بروند و به جریان خون و اعضا نیز وارد شوند. این عفونت ها تهدید کننده نیستند اما ناراحتی ایجاد می کنند. انواع متفاوت عفونت پوستی انگلی شامل موارد زیر است:

شپش
گال
لارو پوستی
ساس

علائم عفونت پوستی
علائم عفونت پوستی بستگی به نوع آن دارد. علائم رایج:

قرمزی پوست
و جوش هستند.
هرچند که ممکن است علائم دیگری مانند:

خارش
درد
التهاب
و حساسیت داشته باشد.
اگر شما تاول پرعفونت یا عفونت پوستی دارید که بهبود نمی یابد، یا بدتر می شود، به پزشک پوست و مو مراجعه کنید. عفونت های پوستی می تواند از پوست عبور کرده و وارد جریان خون شود که در این صورت تهدید کننده خواهد بود. علائم عفونت شدید شامل موارد زیر است:

چرک
تاول
پوسته شدن،تفکیک
تیرگی، بیماری گوشت خوار یا پوستی که بی رنگ و دردناک می شود.

علل عفونت پوستی
علل عفونت پوستی بستگی به نوع آن دارد. مثلا عفونت باکتریایی پوست، زمانی اتفاق می افتد که باکتری از طریق یک آسیب مانند بریدگی یا خراش، وارد پوست شود. گرفتن خراش یا بریدگی ضرورا به این معنا نیست که شما عفونت می گیرید، اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، این ریسک را افزایش می دهد. یک سیستم ایمنی ضعیف، نتیجه ی یک بیماری یا از عوارض یک دارو است.

درباره ی عفونت پوستی ویروسی نیز باید گفت که شایع ترین ویروس ها، جزو یکی از این سه دسته است:

ویروس پوکس
ویروس پاپیلومای انسانی
ویروس هرپس.
شیمی بدن و سبک زندگی، ریسک عفونت قارچی را افزایش می دهد؛ برای مثال؛ پاهای یک ورزشکار در چندین مسابقه ی دو یا اگر شما زیاد عرق می کنید. قارچ، اغلب در محیط گرم و نمناک رشد می کند. پوشیدن لباس نم دار یا عرق کرده یک فاکتور برای عفونت قارچی است.

حشره های ریز یا اندامگان های پنهان شده زیر پوست و… می تواند موجب عفونت پوستی انگلی شود.

عفونت ساق پا
عفونت پا یک منبع رایج ناخوشی وناتوانی است. بخش زیادی از عفونت های خفیف در بیماری عصب دیابتی اتفاق می افتد و بانظارت و مراقبت، قابل پیشگیری هستند. تشخیص مناسب و درمان عفونت پا، می تواند چالش برانگیز باشد. درمان موفقیت آمیز به عواملی از جمله: سبب شناسی رگ،عصب و وضعیت ایمنی و…بستگی دارد.

عفونت پا کارهای روزمره ی ما و قدم زدن را با مشکل مواجه می کند و به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد.

عفونت کف سر
کف سر می تواند عفونی شود اگر قارچ یا باکتری از راه فولیکول های مو و پوست آسیب دیده، وارد پوست سر شود. آسیب پوست نیز می تواند نتیجه ی شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما باشد. باکتری،برخی عفونت های رایج مانند زرد زخم را ایجاد می کند. علائم عفونت ها مختلف است؛ اگرچه بیشتر وقت ها باعث قرمزی،خارش و چرک می شود. تشخیص تفاوت ها می تواند به انسان کمک کند که راه درمان درست را انتخاب کند. استفاده از کرم های مخصوص یا پماد یا داروهای پزشکی می تواند معمولا عفونت های پوستی را پاک‌سازی کند.

زرد زخم چیست؟
زرد زخم یک عفونت شایع و واگیردار پوستی است. باکتری مثل :

استافیلوکوکوس اورئوس
یا استرپتوکوکوس پایو گینس
لایه های بیرونی پوست که روپوست نامیده می شود را عفونی می کند. صورت، بازوها و پاها، متداول ترین جاها برای این زخم است. هر کسی واجد گرفتن زرد زخم است؛ اما کودکان مستعدترند؛ مخصوصا در سنین۲تا۵ سال.

عفونت اغلب در بریدگی های کوچک، گازگرفتگی حشرات یا جوش هایی مانند اگزما، هرجایی که پوست آسیب دیده است، ولی می تواند مثل اول شود، اتفاق می افتد. وقتی زرد زخم بر روی پوست سالم به وجود می آید، زرد زخم ابتدایی نامیده می شود؛ ولی وقتی بر روی پوست آسیب دیده اتفاق می افتد، زرد زخم ثانویه نامیده می شود.

همیشه آسان یا حتی ضروری نیست که این تمایز را بین این دو نوع زرد زخم قائل شویم. زرد زخم یک بیماری قدیمی است. نام گذاری این بیماری به قرن چهاردهم میلادی، از انگلستان بر می گردد. پیشرفت باکتری در شرایط داغ و مرطوب اتفاق می افتد.

زرد زخم با توجه به تغییرات فصل، تغییر می کند؛ در تابستان به اوج خود می رسد و در آب و هوای شمالی کاهش می یابد. زرد زخم در کشورهای توسعه یافته و مناطق فقیرنشین کشورهای صنعتی، رایج تر است. بیشترین تعداد در اقیانوسیه که شامل استرالیا، نیوزلند و چند کشور دیگر است، ثبت شده است.

آیا عفونت باعث خارش پوست می شود؟
عفونت های قارچی و باکتریایی مانند زرد زخم باعث خارش می شوند.

آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت پای دیابتی
بیمارانی با عفونت های خفیف می توانند سرپایی با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان شوند.

سفالکسین
دیکلوسایکیلین
آموکسی سیلین
کلاوولانیک اسید
یا کلیندامایسین، انتخاب های موثری هستند.

اگرمشکوک به متیسین پایدارS اورئوس یا ام آر اس آی هستید، آنگاه:

کلیندامایسین
تری متوپریم
سولفامتوکسازول
مینوسیکلین
لینزولید ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند.

اگر مشکوک به میکروب های گرم منفی یا موجودات غیرهوازی هستید، داروهای دوتایی مثل:

تری متوپریم-سولفامتوکسازول به علاوه ی آموکسی سیلین-کلاوولانیک اسید
کلیندامایسین به علاوه ی یک فلوروکینولون مثل‌ لووفلوکساسین یا موکسی فلوکساسین می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
تاکید فراوان می شود که به هیچ وجه خودسرانه داروها را مصرف نکنید. مشاوران آنلاین عفونت پوست ما، با شما هستند تا راهنمایی های لازم را به شما عرضه کنند.

بیماری قارچ پوستی
عفونت قارچی بیماری است که توسط قارچ ایجاد می شود. میلیون ها نوع قارچ وجود دارد. آن ها بر روی چرک، گیاهان، سطوح خانه و روی پوست شما زندگی می کنند که گاهی می توانند منجر به مشکلات پوستی مانند جوش یابرآمدگی شوند.

عفونت ناخن
پارانیشیا یک عفونت پوست است که در اطراف ناخن گسترش می یابد. این زمانی است که باکتری یا قارچ به زیر پوست وارد می شود. پارانیشیا می تواند نتیجه ی جویدن یا گاز گرفتن ناخن ها باشد. اما وقتی که شرایطی وجود دارد که دست ها باید به طور مرتب وقت خیس باشند یا با مواد شیمیایی در تماس باشند، اتفاق می افتد. در بیشتر موارد پارانیشیا جدی نیست.

درمان عفونت پوستی
درمان، بستگی به علت و شدت عفونت دارد. بعضی انواع عفونت های پوستی ویروسی ممکن است به خودی خود در طی چند روز یا چند هفته از بین بروند.

عفونت های باکتریایی بیشتر اوقات ، به وسیله ی آنتی بیوتیک های موضعی که مستقیما با پوست در تماس می باشد؛ یا خوراکی، درمان می شود.
اگر باکتری از نوعی باشد که نسبت به درمان مقاوم است، درمان عفونت ممکن است به آنتی بیوتیک سیاه رگی، که در بیمارستان انجام می شود، نیاز داشته باشد.
شما می توانید از اسپری های ضد قارچ و کرم برای درمان عفونت قارچی استفاده کنید.
اگر شرایط‌ تان بهبود پیدا نمی کند، از پزشکتان درباره ی نسخه ی خوراکی یا کرم های موضعی سوال کنید. علاوه بر آن، شما می توانید از کرم های دارویی پوست، برای درمان عفونت های انگلی پوست استفاده کنید. پزشک شما ممکن است داروهایی برای کاهش ناراحتی، توصیه کند.

جلوگیری از عفونت پوستی:
راهکارهایی برای کاهش شانس گسترش عفونت پوستی وجود دارد. شستن دست ها به صورت مکرر یکی از بهترین راه ها می باشد. شما احتمالا دستتان را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، قبل از تهیه و خوردن غذا و… می شویید. بهتر است که آن را بعد از تمیز کردن بینی تان، سرفه، عطسه، بعد از همراهی و غذا دادن به حیوانات، ملاقات و همراهی با یک فرد بیمار، به درستی و کامل بشویید. از صابون یاسایر تمیزکننده ها برای شست و شوی کف دست و پشت دست و مچ، نوک انگشتان، زیر ناخن ها و بین انگشت ها استفاده کنید و آن ها را زیر آبی که جاری است، بشویید و سپس خشک کنید.
هنگام عطسه و سرفه دهان و خود را با دستمال بپوشانید. اگر دستمالی در دسترس ندارید، ترجیحا از آرنج خود استفاده کنید.هر بریدگی عمیق یا گازگرفتگی توسط انسان یا حیوان باید به پزشک نشان داده شود.
از ظرف ها و لیوان های استفاده شده ی بقیه استفاده نکنید.
به طور مستقیم دستمال های استفاده شده و چیزهای مشابه آن را لمس نکنید.
بریدگی خود را بشویید و بانداژ کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر پوست شما در شرایطی قرار دارد که برای شما ناراحتی ایجاد کرده است، به پزشک خود مراجعه کنید.

درنظر داشته باشید کلینیک ها و مراکز زنجیره ای گرین لایف (رتبه 1 لاغری در ایران) میتوانند در زمینه سلامت و زیبایی پوست و مو به شما بسیار کمک کنند. برای اطلاع بیشتر با شماره های02134247 با 120خط تماس حاصل فرمایید.